اپل زبان برنامه نویسی اختصاصی خود، Swift را متن باز کرد

یک سال پیش اپل زبان برنامه نویسی اختصاصی خود را برای توسعه اپ های مخصوص iOS و OS X معرفی کرد؛ Swift آمد تا جایگزین زبان Objective-C شود و روند ساخت نرم افزارهای پلتفرم های اپل را سریع تر، آسان تر و ایمن تر سازد.

حالا شرکت آمریکایی، این زبان برنامه نویسی را متن باز اعلام کرده و کد منبع آن را از طریق وبسایت  Swift.org و همچنین GitHub در اختیار عموم قرار داده است. ضمن این که اپل امروز نسخه ای از آن را تحت لینوکس هم منتشر کرده اند. این اتفاق می تواند منجر به جذب توسعه دهندگان بیشتر شود و البته امکانات بهتری را در اختیار آنان قرار دهد. به علاوه، با متن باز شدن Swift، حالا می توان انتظار داشت نسخه تحت ویندوز و یا حتی اندروید آن هم منتشر شود.
شرکت اپل در زمان معرفی Swift اعلام کرد که قصد دارد آن را به یکی از مطرح ترین ابزارهای برنامه نویسی تا 20 سال آینده بدل کند. به نظر می رسد متن بازکردن این ابزار، قدمی بسیار درست در این مسیر باشد. به این دلیل که حالا توسعه دهنده ها می توانند در توسعه آن مشارکت مستقیم داشته باشند و ویژگی های مورد نیاز قشر خود را در آن بگنجانند.

البته متن باز کردن Swift به معنی آزاد شدن کامل آن نیست، چراکه اپل همچنان روند توسعه آن را تحت کنترل خود دارد و سایر توسعه دهنده ها می بایست برای مشارکت در این کار، با اپل همکاری کنند. اپل در سایت Swift.org امکاناتی را در اختیار برنامه نویسیان قرار داده تا بتوانند کدهای اصلاحی مورد نظر خود را برای توسعه Swift در اختیار تیم طراح قرار دهند.

علاوه بر این، با آن که هرکس می تواند یک نسخه از swift را دانلود و کدهای منبع آن را به میل خود تغییر دهد، اما نرم افزاهایی که توسط این نسخه های دستکاری شده و غیر رسمی ساخته شوند، به دلایل امنیتی روی اپ استور قرار نمی گیرند.

در واقع اپل همچنان انتشار نسخه رسمی Swift را بر عهده دارد و تنها با متن باز کردن آن، از کمک سایر توسعه دهنده های مستقل برای کارآمدتر کردنش بهره خواهد برد.

متن باز کردن نرم افزارها از طرف ساکنین کوپرتینو عمل چندان معمولی نبوده، اما آن ها به طور واضح تغییر رویه داده اند، به خصوص در یکی دو سال اخیر. اوایل سال 2015 بود که کد منبع ResearchKit مربوط به iOS عمومی شد. مدت ها قبل از آن هم کد منبع WebKit، هسته مرکزی مرورگر سافاری، در اختیار عموم قرار گرفت.

اپل به خوبی درک کرده که یکی از مهمترین عوامل موفقیتش در سالیان اخیر، توانایی آنها در جذب توسعه دهنده ها بوده است. همین افراد بودند که با غنی ساختن اپ استور، خیل عظیمی از کاربران را به سمت دیوایس های اپلی کشاندند و حساب های شرکت را مملو از پول ساختند. پس عجیب نیست که اپل تمام تلاشش را برای راضی نگهداشتن آنها به کار گیرد و تلاش نماید تعداد بیشتری را برای توسعه نرم افزارهای متنوع تر به سمت پلتفرم های خود بکشاند.

تگ ها:

Apple 0 Swift 0 Open Source 0